Anvisningar hur NetDirect används
Användarmanual PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Administrator   
2009-10-05 15:15

Användarmanual

Följande text beskriver hur du använder NetDirect på bästa sätt, hur du konfigurar betalnings- och fraktalternativ, samt effektiva arbetsprocesser vid ordermottagning.

Betalningsmetoder

I NetDirect finns följande betalningsmetoder:

Faktura
När kunden väljer detta alternativ ska varan skickas direkt och en faktura skrivas ut som skickas med försändelsen. Kunden betalar i efterskott.
Elektronisk faktura
Ungefär detsamma som "Faktura" förutom att bekräftelsebrevet fungerar som faktura och ska innehålla betalningsinformation. Rekommenderas inte vid försäljning utomlands.
Förskottsbetalning
Kunden betalar i förskott. Beställningsbrevet innehåller en beskrivning av hur kunden betalar. När försändelsen skickas läggs ett kvitto i kartongen.
Posten AB - Postförskott (inrikes)
Innebär postförskottsköp. Kunden betalar vid leverans och Posten vidarebefordrar beloppet.
Kortbetalning
Kontakta oss för mer information!
Fakturaköp och avbetalningsköp med Kreditor.se
Kontakta oss för mer information!

Fraktmetoder

Fast fraktkostnad
Kunden betalar en fast fraktkostnad oavsett paketets vikt.
Brevsändning inrikes
Försändelsen skickas som ett inrikes brev efter Postens prislista. Fraktkostnaden beräknas på varornas totala vikt. Tabellerna kan uppdateras vid prisändringar. Varans vikt anges på produktsidan.
Paketsändning inrikes
Försändelsen skickas som ett inrikes paket efter Postens prislista. Fraktkostnaden beräknas på varornas totala vikt. Tabellerna kan uppdateras vid prisändringar.
Brevsändning utrikes
Försändelsen skickas som ett utrikes brev efter Postens prislista. Fraktkostnaden beräknas på varornas totala vikt. Tabellerna kan uppdateras vid prisändringar.
Paketsändning utrikes
Försändelsen skickas som ett utrikes paket efter Postens prislista. Fraktkostnaden beräknas på varornas totala vikt. Tabellerna kan uppdateras vid prisändringar.

Ordermottagning

Varje kund registrerar sig i butiken med email-adress och får ett lösenord i registreringsbrevet. Kundens email-adress fungerar som kundnummer. För att se kundregistret kan man gå till flik "Kunder" och välja alternativ "Kunder". På denna sida listas alla kunder i alfabetisk ordning.

Varje order får ett unikt nummer. Alla inkomna order kan betraktas på sidan Kunder/Order. En order har en statusflagga och vid beställning sätts denna till status "Väntar". När beställningen har börjat bearbetas kan man ändra status genom att trycka på knapp "ändra". Alternativt kan man ta bort ordern, skriva ut en faktura eller följesedel. När man har börjat bearbeta ordern väljer man "ändra" och modifierar statusfältet till "bearbetas". Längst ner på sidan finns två rutor som kan markeras om man vill "underrätta kund" eller "lägga till kommentarer". Detta kan t ex användas för att på ett enkelt sätt skicka ett meddelande till kunden när man tagit reda på leveranstid. Då kan man skriva leveranstiden i "Kommentarer" och skicka till kunden.

Detta gränssnitt syftar till att förenkla kommunikationen med ett stort antal kunder genom automatiserade informationsbrev. När varan har skickats går man på samma sätt till "ändra" och väljer "levererad". Man kan skriva ut ett kvitto genom att välja Faktura. Logo och momsinformation bifogas automatiskt. I en försändelse lägger man förslagsvis ett utskrivet kvitto för information till kunden. Om du inte är nöjd med utseendet kan du naturligtvis skriva en faktura eller kvitto på egen hand.

 

Senast uppdaterad 2009-10-06 13:50
 
Copyright © 2012 Netviking AB, Ideon Science Park, Ole Römers väg 12, 223 70 Lund, Sweden