NetDirect Framgångsfaktorer
Framgångsfaktorer PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Administrator   
2009-10-04 09:36

NetDirect

Framgångsfaktorer

Om e-handel

E-handeln i Sverige växer med 10-20 % per år och är en av de branscher med snabbast tillväxt i Sverige. Se t. ex. följande kvartalsrapport från Handelns utredningsinstitut (HUI) e-barometern Q1 2009.pdf (44 kB). Många produkter kommer i framtiden framförallt att köpas via nätet.

Så här kommer du igång med e-handel

Det är idag väldigt enkelt att börja med e-handel. Med NetDirect eCommerce solution kan man komma igång på 24 timmar.

Vem kan lyckas med e-handel?

E-handel är något för alla. Både för etablerade företag och för små nystartade firmor. Gammal som ung kan lyckas med e-handel. Idag sätter inte tekniken några gränser utan den är så lättanvänd att alla kan använda den.

Viktiga faktorer för lyckad e-handel

Den viktigaste faktorn för lyckad e-handel är att plattformen är snabb och har korta svarstider. Det ska också vara enkelt för kunden att beställa. En annan faktor är att det administrativa gränssnittet måste vara snabbt och logiskt utformat. Men, framförallt är den viktigaste framgångsfaktorn att ha en produkt som är enkel att skicka och som gör sig bra på en web-sida. Med NetDirect är det möjligt att beskriva produkterna med obegränsat antal bilder och videosekvenser.

Lämpliga produkter för e-handel

När det gäller produktval är det bäst med standardiserade massprodukter som t ex bläckpatroner och böcker. Andra varor som visat sig fungera bra är vinterdäck och DVD-skivor, men egentligen finns det inga begränsningar. Allt som går att skicka går också att sälja på nätet.

Betalningslösningar

Det är viktigt att kunden kan betala på det sätt som han/hon föredrar och ju fler betalningssätt webshopen kan erbjuda desto större är sannolikheten för ett köp. Med NetDirect e-handelslösning kan man erbjuda alla möjligheter, från faktura, förskottsbetalning och postförskott till kortbetalning och avbetalningsköp. Plattformen sätter inga gränser. Det är möjligt att lägga till betalningssätt efter hand.

Fraktlösningar

Beroende på produkttyp är det viktigt att kunna erbjuda varierande fraktmetoder. Med NetDirect finns det inga begränsningar utan man kan välja att använda fast fraktkostnad, paket enligt Postens prislista eller t. ex. en lösning med DHL.

Sökmotoroptimering

Hur man presenterar sina produkter är viktigt för att få en bra placering hos Google och övriga sökmotorer. 

Läs mer om sökmotoroptimering i NetDirect


Shoppingsidor

Lite längre fram kan det löna sig att registrera sig på shoppingsidor som Kelkoo och Pricerunner. På detta sätt kommer butikens produkter att dyka upp då man gör en sökning och butikens pris kommer att jämföras med övriga aktörers.


Senast uppdaterad 2009-11-11 10:42
 
Copyright © 2012 Netviking AB, Ideon Science Park, Ole Römers väg 12, 223 70 Lund, Sweden